ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗ ΛΟΓΙΚΗ 3η εβδομάδα στους κινηματογράφους

523079_10151107511754510_167226612_n

Η ταινία ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗ ΛΟΓΙΚΗ του Γιοακίμ Λαφός που απέσπασε το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας για την Εμιλί Ντεκέν στο τμήμα Un Certain Regard του 65ου Φεστιβάλ Καννών καθώς και το Μεγάλο Βραβείο Κριτικής Επιτροπής TV5 MONDE στο 14ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου συνεχίζει την επιτυχημένη της πορεία για τρίτη εβδομάδα στους κινηματογράφους ΓΑΛΑΞΙΑΣ, ΣΠΟΡΤΙΓΚ, ΔΙΑΝΑ & ΤΡΙΑΝΟΝ.

Βασισμένη σε ένα αληθινό γεγονός που συγκλόνισε το Βέλγιο το 2007, η ταινία εξιστορεί την πορεία μιας σύγχρονης Μήδειας, εξερευνώντας πολυεπίπεδα τα όρια της οικογενειακής ζωής, αλλά και τις πολιτισμικές και ταξικές συγκρούσεις που την υπονομεύουν. Η Μυριέλ (Εμιλί Ντεκέν) και ο Μουνίρ (Ταχάρ Ραχίμ) είναι ερωτευμένοι. Από μικρός, ο νεαρός άνδρας από το Μαρόκο ζει με τον εύπορο γιατρό Πινζέ (Νιλς Άρεστρουπ) που του προσφέρει μια άνετη ζωή. Όταν ο Μουνίρ και η Μυριέλ αποφασίζουν να παντρευτούν και να κάνουν παιδιά, η εξάρτηση του ζευγαριού από τον γιατρό γίνεται ολοένα και μεγαλύτερη. Όταν είναι ήδη αργά, η Μυριέλ αρχίζει να καταλαβαίνει ότι ζει σε ένα ανθυγιεινό συναισθηματικά περιβάλλον που ύπουλα οδηγεί την οικογένεια προς μια τραγική κατάληξη. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Εμιλί Ντεκέν που κουβαλά με τόλμη όλο το βάρος της κεντρικής ηρωίδας: « Το δράμα για τη Μυριέλ είναι ότι δεν έχει αληθινές σχέσεις. Αυτή είναι η τραγωδία της, και ο Γιοακίμ Λαφός έχει κάνει μια πραγματική τραγωδία, μια όπερα από αυτή την ανθρώπινη ιστορία».

Η υποδοχή της ταινίας από τους Έλληνες κριτικούς:

«…το «Πέρα Από τη Λογική» ξεκαθαρίζει γρήγορα γρήγορα πως δεν θα ποντάρει σε ένα μελοδραματικό και εκβιαστικό σασπένς, αφού αυτό που το ενδιαφέρει κινηματογραφικά είναι όχι το τι, αλλά το γιατί. Γιατί ο άνθρωπος μπορεί να φτάσει ως εκεί όπου δεν υπάρχουν πλέον απαντήσεις για να τον φέρουν πίσω;» Χρ. Μήτσης, Αθηνόραμα ***1/2

«Σε μιαν από τις καλύτερες σκηνές, παρακολουθούμε, σ’ ένα μεγάλο τράβελινγκ, τη Μιριέλ να σιγοτραγουδά, ενώ οδηγεί το αυτοκίνητο, ακούγοντας το τραγούδι (ειρωνικό σχόλιο για την ίδια) «Γυναίκες, σας αγαπώ», διείσδυση από τη μία στον ταραγμένο ψυχικό κόσμο της ηρωίδας που προσπαθεί να δώσει διέξοδο στα άγχη της, και από την άλλη η εικόνα της απελπισμένης γυναίκας που μας προετοιμάζει για το αναπόφευκτο τραγικό φινάλε. Εξαιρετική η ερμηνεία της Εμιλί Ντεκέν, που δίνει την ευαισθησία και την εσωτερικότητα που απαιτεί ο ρόλος και αντάξιοι πλάι της οι Νιλς Αρεστρουπ και Ταχάρ Ραχίμ, το γνωστό δίδυμο από το «Ενας προφήτης», στους ρόλους του Αντρέ και Μουνίρ». Ν.Φ. Μικελίδης, Ελευθεροτυπία ***1/2

«…η ταινία του Λαφός είναι συγκλονιστική με έναν υπόγειο σπαρακτικό τρόπο που προκαλεί όχι το σοκ μα την σκέψη». Γ.Κρασσακόπουλος, Athens Voice ****

«Το Πέρα από τη Λογική είναι μια σημαντική αλληγορία, εκτελεσμένη με τέτοια διακριτικότητα, ώστε να μη φαίνεται ως τέτοια. Πραγματεύεται τον τερατώδη επιθανάτιο ρόγχο της αποικιοκρατίας (που δεν διαφέρει και πολύ από τον αίσχιστο ρατσισμό, αν εφαρμοστεί συστηματικά) και την ψυχική χειραγώγηση». Θ. Κουτσογιαννόπουλος, LIFO ***1/2

«Το πραγματικό επίτευγμα, όμως, του Λαφός είναι ο ανεπαίσθητος τρόπος με τον οποίο χτίζει τις σχέσεις των ηρώων του μέσα από μικρές σκηνές εκπληκτικής διαύγειας, το φλερτ του με το μελόδραμα που σταματάει ακριβώς εκεί που η ιστορία του συναντά την πιο σκληρή πραγματικότητα, το σχόλιο του πάνω στους ξένους που ονειρεύονται μια καλύτερη ζωή, στις ταξικές διαφορές που διέπουν τις ανθρώπινες σχέσεις εξάρτησης και τελικά στη φεμινιστική του ματιά που δεν βασίζεται σε καμία διάθεση ακτιβισμού ή επιθυμία δικαίωσης της ηρωίδας του, αλλά από μια σαφή θέση κατά μιας ανδροκρατούμενης κοινωνίας και έναν πηγαίο ανθρωπισμό για το πόσο λάθος μπορείς να πάρεις τη ζωή σου αφήνοντάς την στα χέρια των άλλων». Μ. Κρανάκης, FLIX ****

«Να το δω; Οπωσδήποτε» **** Δ.Δανίκας, Πρώτο Θέμα

«Αυτή είναι μια σπουδαία ταινία σύγχρονου σινεμά, οφείλουμε να το πούμε εξαρχής. Είναι μια ταινία που πλέει πάνω στο αχαρτογράφητο των ανθρώπινων σχέσεων, αλλά πατάει και στις ξέρες των δυσκολιών τους και πάει ακόμα παραπέρα, στα άνυδρα νησιά της εξάρτησης και της επιβολής». Τάσος Ρέτζιος, Egnatia Post

«Από τις σπουδαίες ευρωπαϊκές ταινίες της σεζόν». Άντα Δαλιάκα, Ρ. Εκσιέλ, Έθνος ****

«Ο σκηνοθέτης κλιμακώνει με υπομονή την ταινία και την ίδια ώρα πλάθει ήρωες που κινούν το ενδιαφέρον, κάτι που ισχύει και με τις διαπροσωπικές σχέσεις τους. Τι ακριβώς συμβαίνει ανάμεσα στον θετό πατέρα (Νιλς Αρεστρουπ) του μαροκινού συζύγου (Ταχάρ Ραχίμ) και γιατί ασκεί πάνω του τόση σιωπηλή πίεση; Η ταινία δεν δίνει σε όλα τις απαντήσεις αλλά ενδεχομένως αυτό να μην έχει και τόση σημασία. Εκπληκτική στον ρόλο της φόνισσας η Εμιλί Ντικέν, η βελγίδα ηθοποιός που πρωτογνωρίσαμε στην «Ροζέτα» των αδελφών Νταρντέν». Γιάννης Ζουμπουλάκης, Το Βήμα

«Κι όμως, η κινηματογραφική τραγωδία του Ζοακίμ Λαφός ξαφνιάζει κάθε δευτερόλεπτο με την εκκωφαντική ένταση των αφαιρετικών πλάνων της. Γιατί ο Λαφός αποδεικνύεται ιδιοφυής σκηνοθέτης. Ξεμπερδεύοντας από την αρχή με την «εφετζίδικη», φρικιαστική και σκανδαλιστική πλευρά του δράματος, ασχολείται αποκλειστικά με το να χτίσει έναν σιωπηλό κόσμο – φυλακή, να παγιδεύσει στις σκηνές του την υποκατάσταση του μέτρου από το ζωώδες ένστικτο της αυτοσυντήρησης, να περιγράψει τη μετάβαση από την κανονικότητα στην απώλεια της λογικής, τόσο σιωπηλά, σταδιακά και ύπουλα όσο συμβαίνει πραγματικά». Λ.Γαλανού, Εφημερίδα των Συντακτών ***1/2

«Τον βοηθά σε μεγάλο βαθμό και η ηθοποιός στην οποία επέλεξε να εμπιστευτεί έναν τόσο δύσκολο ρόλο. Εντυπωσιακή πρωταγωνίστρια στη «Ροζέτα» των αδελφών Νταρντέν, η Εμιλί Ντεκέν γνωρίζει πολύ καλά πώς να τοποθετηθεί και πώς να αναλυθεί ψυχολογικά απέναντι σε μια διερευνητική κάμερα, η οποία την ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής. {…}Ο Γιοακίμ Λαφός παρακολουθεί τη μετεωρική της πορεία με ψυχραιμία, ξετυλίγει την θλιβερή ιστορία της χωρίς να καταφεύγει σε εμφάσεις, σε απλουστεύσεις ή σε μεγάλα δράματα και μετατρέπει την ταινία του σε ένα υπόδειγμα παρατήρησης και μη χαλιναγώγησης των θεατών». Λ.Κατσίκας, Cinemag.gr ***

«Παρά το δύσκολο θέμα του, το «Πέρα από τη λογική» δεν γίνεται ποτέ «δύσκολη» ταινία. Σωστό σινεμά». Ελ.Χρηστοπούλου Πρώτο Θέμα

«Εξαιρετικό φιλμ σκηνοθετημένο με ρεαλιστικό συναίσθημα και πολύ, μα πάρα πολύ, υπευθυνότητα και αντίληψη της πραγματικότητας» Στρ. Κερσανίδης Εποχή

Ανδρεαδάκης ΣΙΝΕΜΑ ***1/2, Γαλάνου Εφημερίδα Συντακτών ***1/2, Δανίκας Πρώτο Θέμα ****,

Εκσιέλ Έθνος ****, Κουτσογιαννόπουλος Lifo ***1/2, Κρανάκης FLIX ****, Κρασσακόπουλος Athens Voice ****,

Μικελίδης Ελευθεροτυπία ***1/2, Μπούρας Καθημερινή ***, Μήτσης Αθηνόραμα ***1/2

Leave a Comment